روشهایی نظیر نصب میل سوپاپهای اسپرت با زوایای متناسبتر جهت بهبود راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین، نصب فلایویلهای سبکتر جهت بهبود تراتل ریسپانس، شمع و وایر بهتر برای تولید جرقهای قدرتمندتر، نصب فیلترهوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پورت و پولیش سرسیلندر، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (نظیر انژکتورهای 206 تیپ 5)، ریمپ ECU و یا نصب چیپ تیونینگ و نهایتا نصب هدرزهای اسپرت از جمله راهکارهای موجود هستند. به شکلی که یکی از خودروها که از مسیر خارج شده بود، توانست در این شیب با گردش فرمان و استفاده از همه ظرفیت تراتل دوباره به مسیر بازگردد. ضمن این که سازمان های بزرگ نیز در لیست فروش آمیکو قرار گرفته اند و به همین دلیل به نظر می رسد سازنده توانسته یک محصول مناسب با خدمات خوب را راهی بازار ایران کند. در سوپرشارژ های سانتریفیوژی یک جعبه دنده قرار دارد تا دَوران ورودی آن ها افزایش پیدا کند زیرا برای فراهم کردن فشار هوای لازم به دور بسیار بالا (بعضاً ۷۰ هزار دور بر دقیقه) نیاز دارند. در نتیجه برای افزایش قدرت پیشرانه می توانیم تا حدی سوخت بیشتری را به داخل موتور تزریق کنیم. که با سرعت دَوران موتور، چرخانده می شود و هوای بیشتری را به پیشرانه می فرستد.

سوپرشارژرها در دور موتور پایینتر بازده بیشتری دارند. آماده حرکت شده، در دنده 1 دور موتور را به حد مناسب میرسانیم و به یکباره پا را از روی کلاچ رها میکنیم و عمل لانچ انجام میدهیم، پس از مقداری هرزگردی لاستیکها، صدای مرگبار دهانههای کاربراتورها به گوش میرسد و خودرو به سمت جلو پرتاب میشود. ضرایب دندهها نیز بسیار خوب هستند و دور موتور پس از هر بار دنده دادن زیاد افت نداشته و این خودش نکته بسیار خوبی در شتاب و سرعت گیری است. 1.سرعت خودرو مطابق با دور موتور در حین شتاب سریع افزایش پیدا نمیکند. علاوه بر این سوپرشارژرهای مارپیچی در بازه های مختلفی از دور موتور بالا و پایین می توانند کار کنند. به دلیل طول زیاد بین دو محور خودرو که به 3405 میلی متر می رسد، محور عقب از کابین دور شده و به همین دلیل کیفیت سواری و تکان های این خودرو از رقیبانی مثل نیسان پیک آپ، فوتون تونلند، کاپرا و وینگل بسیار کم تر است. سنسورهای به کار رفته در خودروها انواع مختلفی داشته و برای عملکرد های متفاوت استفاده می شود مثل سنسور اکسیژن، سنسور درجه حرارت مایع خنک کننده و …

حجمزنی پیشرانه پراید از این جهت ساده است که لیستی متنوع از پیستونها و شاتونها برای آن در دسترس است و حتی میتوان به سراغ سرسیلندرهای 16 سوپاپ برای آن رفت. به شکلی که حتی دوبار دیگر این کار را تکرار کردیم تا ببینیم آبی وارد کابین می شود یا خیر که پاسخ منفی بود. افزایش حجم در پیشرانهای نظیر پیشرانه استاندارد پراید بسته به میزان افزایش حجم و مدل پیستون انتخاب شده، مسائلی را در پی دارد که برای رفع آنها باید تغییرات دیگری را هم جهت کسب نتیجه مطلوب اعمال کرد. لطفا پیش از انجام معامله از اصالت کالا یا خدمت ارائه شده، اطمینان حاصل نمایید. باید توجه داشت اگر خلاصی صفحه کلاچ صفر باشدبه این معنی است که دوشاخه کلاچ دائما بلبرینگ کلاچ را تحت فشار برروی شاخکها نگه داشته و در نتیجه فشار وارد بر صفحه کلاچ به میزان کافی نیست.در این حالت در اثر گرمای حاصل از اصطکاک فرسایش بیش از حد ایجاد شده ضریب اصطکاک کاهش یافته و احتمال لغزش وجود خواهد داشت.

منطقه خجیر در واقع یک پارک ملی است که سابقه حفاظت از آن به 200 سال می رسد. به علاوه دریچه گاز با استفاده از یک مسیر جانبی به موتور اجازه می دهد زمانی که موتور تحت بار نیست و فشاری روی پدال گاز وارد نمی شود، موتور به صورت بیبار (idle) همچنان روشن بماند. وقتی قطعه را گرفتم به اندازه کمتر از یک سانتیمتر مربع از خوردگی ها جوش نخورده بود اما سطحی بود و دیگر اینکه مقدار تراش سرسیلند به مقداری بود که از همان واشر استاندارد استفاده گردید به قیمت 20000 تومان. عموما در افزایش حجم پیشرانه پراید نیازی به تغییر و دستکاری مسیرهای آب و روغن نیست مگر اینکه سرسیلندر با مدلی دیگر تعویض شده باشد که در آن صورت دستکاری مدار روغن و آب گریزناپذیر خواهد بود. من به تعمیر گاهی که سرسیلندر را باز کرده بودند رفتم و شاکی شدم. در بخش مانیفولد اگزوز اما تغییراتی را شاهد هستیم که از هدرز دستساز کپی شده از نمونه و برند SUPER SPIRINT است که عمل خروج دود را بهتر میکند. نکته جالب در مورد شتابگیری کاپرا این است که دنده 1 این خودرو تا 60 کیلومتر بر ساعت را نیز پر میکند. جالب آن که قبل از استارت برای رسیدن به مناطق بالا دست، مسیریابی صورت گرفت اما به دلیل پرشیب بودن منطقه هر خودرویی توان رسیدن به ارتفاعات را نداشت.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت تراتل پراید.