با این حال خیلی از صاحب نظران، پارس یا همان پرشیا را هنوز هم موفقترین خودروی فیس لیفت شده در کشور میدانند. پرشیای دیروز و پارس امروز با استفاده از پلت فرم پژو ۴۰۵ طراحی شدند که در آن سالها هنوز این قدر قدیمی نشده بود و برای بازار انحصاری کشور مناسب بود. این خودرو ۱۶ سوپاپه و نسبت به قبلیها شتاب بیشتری داشت. البته موتور مدل ال ایکس 16 سوپاپه است که دو برابر بیشتر از پرشیا سال بوده. این خودرو 16 سوپاپه و نسبت به قبلی ها شتاب بیشتری داشت. در بخش زیر به تعدادی از این ویژگی های مثبت و منفی می پردازیم. مصرف سوخت زانتیا نیز در بهترین حالت ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که چندان بهصرفه نیست. این موتور با قدرت 97 اسب بخار میتواند در 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و با این شتاب سریعترین پارس موجود در بازار است. طراحی ساده صفحه کیلومتر شمار را که درخور یک کوپه اسپرت نیست، میتوان از معدود نکات منفی کابین برشمرد. موتور این خودرو همان نمونه ۱.۸ لیتری بود که در سرسیلندرش به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استفاده شده است تا سوپاپهای این خودرو را که دو برابر مدل پیشین یعنی ۱۶ عدد بودند را به حرکت درآورد.

این خودرو با موتور 4 سلیندر 8 سوپاپ با قدرت مشابه موتور 405 به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۹۹ مدل دیگری از زانتیا رالی با بدنه دو رنگ زرد و آبی ساخته شد که توسط ژیل استیونارد در مسابقات رالی سال ۱۹۹۹ مورد استفاده قرار گرفت. خودروهای فرانسوی عموما به استهلاک بالا و پرهزینه بودن معروف هستند، زانتیا نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه مهر تاییدی پر رنگ بر این باور عمومی می زند. ردیف بالایی چراغهای عقب در ELXهای تیره رنگ با سایه تیره و در ELX هایی با رنگ بدنه روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس سال و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ میباشد. این خودرو با موتور tu5 معروف که بر روی پژو 206 sd نیز قرار گرفته است قدرت کمتری نسبت پارس موتور زانتیا دارد. این خودرو در ابتدا با موتور XU7 که محصول گروه پژو- سیتروئن است ساخته شد.

این پیشرانه در پارس ۱۰۸ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۶۰۰ تولید میکند و در دور موتور ۴۰۰۰، ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در دست راننده قرار میدهد. زانتیا در مدل ۱.۸ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و در مدل ۲.۰ لیتری، قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار تولید میکند که مدل ۲.۰ لیتری به دلیل توانایی بالا و شتاب گیری عالی، گزینه محبوبتر و ایدهآلتری به شمار میرفت. پرشیا ال ایکس سوخت کمتری مصرف میکند و برای زندگی امروز مناسبتر است. آیا از مصرف بالایی سوخت ماشین ناراحتید ؟ من پارس 85 دارم بنزینی خیلی راضیم مصرفش تو جاده 8.2 هست تو شهر هم 9 لیتر مصرف می کنه. ریل سوخت زیمنس فلزی هست و بسیار شیک تر و با کیفیت تر از ریل سوخت پلاستیکی ssat . خرید پارس ال ایکس به افرادی توصیه میشود که میخواهند از نسخه پر امکانات تر پارس استفاده کنند. نمونه های سالم و نسبتا کم کارکرد زانتیا این روزها بیش از ۳۳ میلیون تومان قیمت دارند و با توجه به مشکلات تعمیر و نگهداری خرید نمونه های ارزان قیمت و کارکرد بالای این خودرو توصیه نمی شود. خرید پارس دوگانه به دلیل وجود مشکلات زیاد با گازسوز بودن خودرو توصیه نمیشود.

با نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک هم بهترین سوخت برای آن بنزین سوپر با اکتان ۹۵ است. به دلیل استفاده از یک موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپه، که در زانتیا نیز استفاده میشود، این خودرو دارای قدرت بیشتر نسبت به سایر پارسهای موجود در بازار است. تجهیزات بیشتر در کنار شرایط خوب خودرو در مجموع مشتریان بیشتری برای این خودرو به ارمغان آورده است. این خودرو نخستین فرزند از این خانواده است که در سال ۷۹ ارائه شد. برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید مشخص کنید که چه مواردی برای شما در اولویت است؟ این دو به ترتیب 43 و 42 میلیون و 800 در نمایندگی قیمت دارند. گذشت تا اینکه در روزهای آخر تولید ماکسیما، خریدوفروش سخت این خودرو به نسبت رقبای ژاپنی و کرهای بیشتر واضح شد و در زمانی که خودرو در بازار قیمتی بیشتر از کارخانه داشت، ماکسیما با همان قیمت شرکت و یا در مواقعی زیر قیمت شرکت دادوستد میشد.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد موتور زانتیا لطفا به بازدید از وب سایت ما.